KRIZA

Bh. osnovci su najlošiji u Europi, nose slabo znanje

škola
Goran Stanzl/Pixsell
20.08.2010.
u 10:29

Učenici iz BiH, za razliku od vršnjaka iz drugih država, na satovima samo slušaju predavanja i gotovo nikako ne izvode eksperimente niti imaju praktičnu nastavu, a rijetki su slučajevi da učenici sami rješavaju probleme iz škole

Premda su o bh. školskom sustavu ispisani mnogi hvalospjevi, a prvašići na leđima nose najteže torbe, rezultati sekundarne analize međunarodne studije TIMSS za BiH, koju je provela Agencija za predškolsko, osnovno i srednje obrazovanje BiH, iznenadili su i najveće pesimiste. Prema toj analizi, učenici osnovnih škola iz BiH imaju najlošija postignuća u Europi kada je u pitanju primjena znanja i sposobnosti stečenih tijekom školovanja iz matematike, fizike, kemije, biologije i zemljopisa.

Loše i znanje i primjena

Analiza je pokazala da su rezultati bh. pučkoškolaca u kategorijama znanje, primjena i rasuđivanje daleko ispod međunarodne razine. Prema rezultatima TIMSS studije, testirani učenici u BiH iz prirodnih znanosti su na dvanaestom mjestu ispod međunarodnog prosjeka. Samo pet posto njih je osvojilo više od 95 posto mogućih bodova.

Da učenici iz BiH iz zemljopisa, matematike, biologije, fizike i kemije imaju znanje ispod međunarodnog prosjeka, pokazuju i rezultati velikog istraživanja o obrazovnim postignućima iz matematike i prirodnih znanosti koje je proveo američki Istraživački centar iz Bostona, a obuhvatilo je blizu 500.000 učenika iz 59 država.
Kada je riječ o znanju iz matematike, učenici iz BiH su ocijenjeni s 456 bodova, a prosjek je 500 bodova. Nešto je bolji rezultat iz poznavanja prirodnih znanosti – učenici iz BiH dobili su 466 bodova.
Kada se sve zbroji, BiH je zauzela 27. mjesto u ukupnom plasmanu. Zanimljivo je kako učenici iz BiH imaju lošije znanje od učenika iz Rumunjske, Srbije, Bugarske... Najbolje znanje iz matematike imaju učenici iz Tajvana, Južne Koreje, Singapura, Hong Konga i Japana.
Prema ovom istraživanju, dobro opremljene škole u BiH pohađa mali broj učenika, a nastavnici iz Bosne i Hercegovine spadaju među najstarije u svijetu. Tek polovina nastavnika se temeljito pripremi za držanje nastave.
Još jedan detalj iz istraživanja – učenici iz BiH, za razliku od svojih vršnjaka iz drugih država, na satovima samo slušaju predavanja i gotovo nikako ne izvode eksperimente niti imaju praktičnu nastavu.

Mnogo je čimbenika

Stručnjaci za obrazovanje tvrde kako je mnogo čimbenika koji utječu na postignutu razinu znanja bh. učenika, od onih materijalnih pa do propusta samih nastavnika.

Tako, primjerice, učenici vrlo malo vremena provode na izradi domaćih zadataka, rijetko rade eksperimente, slabo su motivirani, te je nedovoljno ulaganje u opremljenost školskih laboratorija i kabineta. Svaki drugi učenik iz BiH tvrdi da nastavnik ponekad ili nikada ne izvodi demonstraciju ogleda ili istraživanja. Svaki treći učenik je izjavio da u okviru nastave fizike nikada ne izvode eksperimente ili istraživanja, kao i da nikada ne osmisle ili planiraju ogled ili istraživanja. Rijetki su slučajevi da učenici sami rješavaju probleme, da izvode eksperimente u malim skupinama.

Ključne riječi

Još nema komentara

Nema komentara. Prijavite se i budite prvi koji će dati svoje mišljenje.
Važna obavijest

Za komentiranje je potrebna prijava/registracija. Ako nemate korisnički račun, izaberite jedan od dva ponuđena načina i registrirajte se u par brzih koraka.

Želite prijaviti greške?