Pandemija promijenila navike bh. građana

Online kupnja od hrane do lijekova, rad i učenje od kuće... nove navike

10.01.2022.
u 20:15

Maske, koje su ranije nosili samo liječnici, običnim su građanima nakon pojave pandemije postale svakodnevno "nužno zlo". U trgovine se išlo po potrebi, a restorani su se posjećivali uz ograničenja

Posljednje dvije godine, točnije od pojave pandemije koronavirusa, u svijetu je bilo jasno da će se navike građana morati mijenjati iz korijena. Maske, koje su ranije nosili samo liječnici, običnim su građanima nakon pojave pandemije postale svakodnevno "nužno zlo", piše Večernji list BiH.

U trgovine se išlo po potrebi, a restorani su se posjećivali samo u određenim, točnije, posebnim prilikama i s velikim strahom. Rad i školovanje od kuće bili su jedini način poslovanja i obrazovanja, a nije izostala ni izmjena u prehrambenim navikama.

Što se kupovalo

Sve to, sudeći prema trenutačnom epidemiološkom stanju, bit će nastavljeno i u novoj, 2022. godini. Osim navika koje su bh. građani promijenili, došlo je do izmjene i u prioritetima. Kako su ranije rekli iz udruga koje se bave zaštitom potrošača, kupovalo se opreznije, nije se skidalo s polica ono što će "možda trebati", nego samo ono nužno. Kada je riječ o trgovini, ona se uglavnom preselila u online prostor, a na kućne pragove stizalo je sve - od prehrambenih namirnica - brašna, ulja, šećera, toaletnog papira, lijekova do odjeće i obuće. Prema podacima Federalnog ministarstva trgovine, lani je najviše rasla prodaja osnovnih životnih namirnica za pripremu jela, poput ulja, brašna, šećera, riže i tjestenine, a osobito gotovih jela. Više se kupovalo i konzerviranu hranu koja se odnosi na povrće, ribu i paštete, kao i zamrznutu hranu poput pizze i tjestenine.

Higijenske potrepštine također su se našle na listi prioritetnih sredstava, među kojima su prednjačili toaletni papir, dezinfekcijska sredstva i pelene. Budući da specijalizirane trgovine, koje prodaju robu koja u vrijeme pandemije nije nužna, nisu smjele biti otvorene, veliki dio njihova poslovanja u potpunosti se preselio na internet. Kako su pokazali raniji podaci, trećina kupaca više nego inače kupovala je online te je polovina njih smatrala da će i u budućnosti više nastaviti kupovati online nego ranije, a više od trećine kupovat će i plaćati online više nego prije. Kako je navedeno u analizi, pouzdano se može očekivati povećanje obujma potrošnje preko digitalnih kanala: gotovo polovina kupaca tijekom ove krize kupila je novu vrstu proizvoda koju ranije nije kupovala online. Primjerice, najveći porast novih online kupaca zabilježen je u segmentu hrane i pića, odjeće i elektronike.

Jedna od navika koja se promijenila kod bh. građana odnosila se i na prehrambene navike. Mladi su u vremenu pandemije razvili bolje prehrambene navike te sve češće sami sebi pripremaju obroke, a manje koriste brzu hranu iz fast fooda, govorili su nutricionisti. - Prelazak na online nastavu zbog COVID-19 svakako je doprinio i promjeni načina prehrane kod mladih i djece. Tako i studenti više vremena provode doma, u manjoj su žurbi, pod manjim su stresom, imaju više vremena i volje za pripremanje hrane - kazala je nutricionistica. Kako je istaknuto, mladi su manje bili izloženi lancima brze hrane, pekarnicama i ugostiteljskim objektima sa sličnom uslugom.

Kućne ljekarne

Nakon pojave pandemije promijenjena je još jedna navika. Više se kupovalo u ljekarnama. - U odnosu na ranije, više su se kupovali suplementi i dodaci prehrani. Među najtraženijima bili su vitamin C, vitamin D, B-kompleks, cink, toplomjeri, kao i lijekovi za snižavanje tjelesne temperature - kazali su nam ranije iz jedne ljekarne, dodajući kako se kupovalo i u objektima, ali i online. Kako je vrijeme prolazilo brojne navike morale su doživjeti određene korekcije, a ova situacija nije zaobišla ni poslodavce. Rad od kuće u pojedinim tvrtkama bio je jedini način poslovanja, a neke su ga zadržale i danas.

Sve te "nove-stare" navike napravile su poprilično veliku promjenu u "staroj" svakodnevici bh. građana, a kako sada stvari stoje, vjerojatno će neke od njih zauvijek ostati prisutne.

Ključne riječi

Još nema komentara

Nema komentara. Prijavite se i budite prvi koji će dati svoje mišljenje.
Važna obavijest

Za komentiranje je potrebna prijava/registracija. Ako nemate korisnički račun, izaberite jedan od dva ponuđena načina i registrirajte se u par brzih koraka.

Želite prijaviti greške?

Još iz kategorije