Intervju: Vjekoslav Vuković

I u vremenu pandemije mogući su pomaci

10.09.2021.
u 15:12

Vanjskotrgovinska komora BiH, koja je prije svega servis izvoznicima, ali i tvrtkama koje to teže postati, od izbijanja pandemije COVID-19 dodatno se angažirala na donošenju mjera za spas gospodarstva i radnih mjesta, ali i nastavila započete te pokrenula brojne nove projekte. Među njima najznačajniji projekt je digitalna komora, kojim svojim članovima nudi mogućnost uključivanja u suvremene tokove poslovanja, uz koje jačaju konkurentnost. O radu VTK-a, projektima, ali i pokazateljima koji potvrđuju kako u pojedinim granama bh. gospodarstva ima pomaka i u vremenu pandemije, razgovarali smo s dopredsjednikom VTK-a BiH dr. sc. Vjekoslavom Vukovićem, piše Večernji list BiH. 

 

Uz inicijative za spas bh. gospodarstva, VTK BiH u proteklom je razdoblju realizirao brojne projekte, a jedan od najznačajnijih je digitalna komora. Što ona donosi gospodarstvenicima, osobito izvoznicima?

- U pitanju je iznimno važan projekt kojim smo pokazali da ne moramo uvijek čekati da država posredstvom svojih instrumenata učini nešto za posrnuli poslovni sektor, već da pomoć često dolazi od privatne inicijative. Tako je skupina entuzijasta i pojedinaca u Vanjskotrgovinskoj komori BiH i oko nje prepoznala trenutak te smo u jeku pandemije, u skladu s iskazanim potrebama gospodarstvenika, kreirali i lansirali u pogon digitalnu komoru. Konceptualno, zamišljena je kao online ekosustav multifunkcionalnoga karaktera koji omogućuje integraciju svih poslovno-relevantnih podataka u BiH, a namijenjena je i bh. poslovnim subjektima koji posluju na međunarodnoj sceni. Digitalna komora prije svega omogućuje sudjelovanje korisnicima u digitalnom, online okolišu koji objedinjuje podatke o svim bh. proizvođačima, kako one upravljačke u vlasničkom i menadžerskom kontekstu tako i financijske odnosno poslovne sa svim bitnim obilježjima proizvodnih asortimana, cijena, rokova i drugih korisnih podataka. Digitalna komora integrirala je podatke na jednom mjestu iz više izvora, od internih, u koje se ubrajaju poslovni subjekti i njihovi poslovni partneri, do eksternih, u koje spada cijeli niz agencija za prikupljanje i publikaciju podataka, kako na makrorazini, odnosno razini gospodarstva, tako i na mikroposlovnoj razini koja se odnosi na konkretan poslovni subjekt. Ukratko, digitalna komora najveća je poslovna tražilica u regiji koja omogućuje ne samo administrativne i financijske informacije nego se koncentrira i na proizvod te uslugu. S obzirom na to da je inicijator Vanjskotrgovinska komora BiH, razumljivo je što je posebna pozornost na platformi posvećena izvoznim naporima s dijelom u kojem se tretiraju administrativne potrebe za izvoznike u različite zemlje, ali i izvozni potencijali pojedinih poduzeća iz BiH. Uz navedeno, digitalna komora omogućuje i pristup vijestima koje se tiču poslovanja u realnom vremenu, a koje sadrže makroekonomske, statističke podatke, ali i informacije koje su bitne za poslovanje pojedinih poduzeća, kreiranje i lansiranje novih proizvoda te izlazak na nova tržišta.

 

Jesu li prilikom izrade digitalne komore uzete u obzir promjene koje je pandemija COVID-19 donijela sa sobom, a koje se neizbježno održavaju i na poslovni svijet te uvjete rada?

- Naravno, posebno smo imali u vidu percepciju poslovnih kontakata i sastanaka, pri čemu sve veću ulogu imaju aplikacije koje omogućavaju online susrete uz visoku razinu učinkovitosti, kvalitete kontakta, ali i sigurnosti. Digitalna komora je posredstvom svojih chat roomova omogućila i bilateralne i kontakte većeg broja sudionika. U tom pogledu valja promatrati i moguću paradigmatsku promjenu kada je u pitanju održavanje sajmova, informiranja o njima, njihovu sadržaju, vremenu i načinu održavanja. Sve navedene informacije i usluge digitalna komora stavlja na raspolaganje svojim korisnicima. S obzirom na potrebu za proaktivnošću i sve većim zahtjevima za transparentnošću, Komora ima namjeru omogućiti svojim aktivnim sudionicima i certificiranje u smislu aktivnosti na platformi, ali i brojne druge prednosti, počevši od poslovne edukacije i stjecanja novih znanja i vještina, odnosno cjeloživotnog učenja koje smo i mi u BiH konačno prihvatili kao jedan od korisnih trendova, ali i načina života u razvijenom svijetu. Dodao bih još kako je dio digitalne komore otvoren svim korisnicima, a dio je dostupan uz registraciju. Ovaj će projekt rasti u skladu s potrebama poslovne zajednice, s posebnim naglaskom na izvoznike čiji je VTK BiH servis.

 

Pandemija je, kao što i sami kažete, promijenila mnoga toga, pa i forme sastanaka, konferencija i sajmova, koji se sad češće održavaju u online formatu posredstvom različitih platformi. Znači li to da klasični susreti i rad na terenu više nisu toliko važni, a ako je odgovor potvrdan, čemu toliki broj posjeta čelnika VTK-a BiH tvrtkama diljem BiH?

- Izravni kontakti s gospodarstvenicima i posjeti poduzećima za VTK, kao servis gospodarstva, nemaju alternativu. I to je razlog zbog kojeg smo, kad god smo imali priliku, obilazili poduzeća i proizvodne pogone, razgovarali s ljudima, osluškivali njihove potrebe kako bismo ih kasnije u formi različitih inicijativa upućivali institucijama vlasti u cilju otklanjanja uočenih problema na terenu. Kako biste bili nečiji glas, a VTK BiH je glas gospodarstvenika BiH i izvoznika, morate pažljivo saslušati njihove potrebe i probleme te u njihovo ime tražiti i boriti se za povoljnije uvjete poslovanja u kojima će izvoz rasti te u tom kontekstu nekad podsjetiti i institucije vlasti da su i one same servis, ne samo građanima već i gospodarstvu koje puni proračune i plaća i njihov rad. Takve posjete nastavljamo i ovih dana, kada planiramo posjetiti neka poduzeća metalske industrije u središnjoj Bosni.

 

Jesu li poduzeća metalske industrije tek slučajan odabir ili postoji sasvim konkretan povod zbog kojeg su se čelnici VTK-a BiH odlučili posjetiti upravo ta poduzeća?

- Ništa što VTK radi nije plod slučajnosti, pa tako ni posjet poduzećima metalske industrije koja su, uz elektroenergetski sektor, u prvih šest mjeseci ove godine ostvarila povećanje izvoza za 44,55% u odnosu na isto razdoblje prošle godine. Najveći porast ostvaren je u kategoriji željeza i čelika, što pripisujemo naglom porastu cijena na svjetskom tržištu, što je prouzročilo ogroman disbalans između ponude i potražnje. Usporedno s rastom cijena metala na svjetskoj burzi, rasla je i vrijednost izvezenih proizvoda od aluminija, bakra i cinka iz BiH. Naravno, trebamo imati u vidu i činjenicu da je prošle godine zbog pandemije svjetsko gospodarstvo bilo u fazi usporavanja. Njegovo buđenje prilika je koju bh. gospodarstvo može i mora iskoristiti. Ono što posebno daje značaj podacima o rastu izvoza metalske i elektroindustrije BiH jest da je izvoz veći za 15% i u odnosu na pretpandemijsku 2019. Dakle, pomaka ima i moramo pomoći gospodarstvenicima o otklanjanju svih prepreka koje im stoje na putu napretka i povećanja izvoza, istodobno osluškujući potrebe i kretanja na svjetskom tržištu.

 

Može li bh. gospodarstvo pratiti kretanja na svjetskom tržištu bez praćenja i odgovarajućih zdravstvenih mjera, prije svega, postotka cijepljenih u BiH koji je i dalje poražavajuće nizak iako cjepiva konačno ima dovoljno?

- Naravno da ne može jer s rastom procijepljenosti stanovništva smanjuje se rizik od prenošenja zareze, a samim time povećava se i sigurnost poslovanja. Podsjetit ću vas da je VTK među prvima, u skladu s potrebama gospodarstva, organizirao masovne odlaske na cijepljenje u susjednu Srbiju. Sad cjepiva ima dovoljno i BiH te ne postoji više ni jedan izgovor zbog kojeg se ne bismo zaštiti od zaraze ili barem ublažili posljedice te tako, osim brige o vlastitom zdravlju, pokazali i brigu o gospodarstvu od kojega svi živimo.

Nedavno ste u Hercegovini organizirali zanimljiv događaj, promociju Vinske ceste Hercegovine. Što je, osim promocije izvrsnih sorti vina koje kvalitetom pronalaze svoj put do stolova ljubitelja dobre kapljice diljem svijeta, bio cilj ovog događaja?

- U pitanju je bila dvodnevna manifestaciju, Festival vrhunskih vina “Blaž Enology” u Međugorju. Uz podršku VTK-a BiH i USAID-ova projekta “Turizam” održan je niz aktivnosti u cilju razvoja i promocije Vinske ceste Hercegovine. Imali smo tečaj sommelierstva, 20 sudionika certificirano je kroz ovu obuku, potom radionicu žilavke i blatine na kojoj je više od 30 sudionika imalo priliku kušati 28 različitih žilavki i blatina iz Hercegovine te naučiti više o načinu na koji se vina prezentiraju, uključujući narativ koji prati prezentaciju, sparivanje vina i hrane, kao i preporuke za poboljšanje prodaje vina gostima. S Hercegovinom smo upoznali i predstavnike medija koji su imali priliku posjetiti i Kamene vinograde u mjestu Blizanci kod Čitluka, jedinstvenu plantažu u vlasništvu Vinarije Čitluk, od čijeg se grožđa proizvodi vrhunsko i višestruko nagrađivano Kameno vino. Ovakvim događajima želimo promovirati naše prirodno bogatstvo i vrhunske proizvode koje možemo ponudi europskom i svjetskom tržištu, uz malo bolju promociju i spoznaju što BiH zapravo ima, a ima za ponuditi zaista puno toga.

 

Prema našim saznanjima, održan je izbor članova Upravnog odbora Eurokomore za 2022. godinu. Nominirali ste se i ove godine, kakvi su rezultati?

- Tako je, održan je izbor članova Upravnog odbora Eurokomore za pridružene i nekorespondentne članice za 2022. godinu. Počašćen sam drugim reizborom, točnije, već treću godinu zaredom jedan sam od članova Upravnog odbora asocijacije koja je jedna od najvećih poslovnih organizacija u Bruxellesu. Eurokomora predstavlja više od 20 milijuna kompanija kroz 45 članova i europsku mrežu od 1700 regionalnih i lokalnih komora. Na sastanku smo, uz samu proceduru izbora, imali priliku razmijeniti različite informacije o aktivnostima i projektima kojima se komore trenutačno bave, načinu poslovanja u vrijeme pandemije i, naravno, na koji način komore pomažu kompanijama u prevladavanju aktualnih problema u poslovanju. Imao sam priliku čuti različite informacije i zasigurno mogu reći da je VTK podigao razinu svog poslovanja te da postaje prepoznatljiv u međunarodnim krugovima. To je za nas svakako dodatni poticaj da intenziviramo započete aktivnosti i projekte, ali i kreiramo nove. Kao i prethodnih godina, nastojat ću svojim aktivnim angažmanom u Eurokomori nastaviti ovaj pozitivan trend i tako doprinijeti jačanju suradnje, razmjeni iskustava i pozitivnih praksi, kreiranju i provedbi zajedničkih projekata i platformi, posebno promociji bosanskohercegovačkih proizvoda i usluga, naših kompanija, ali i same Komore.•

Ključne riječi

Još nema komentara

Nema komentara. Prijavite se i budite prvi koji će dati svoje mišljenje.
Važna obavijest

Za komentiranje je potrebna prijava/registracija. Ako nemate korisnički račun, izaberite jedan od dva ponuđena načina i registrirajte se u par brzih koraka.

Želite prijaviti greške?

Još iz kategorije