Knjiga Mile Sadžaka

Prikaz knjige: Uvod u Poslovnu Antropologiju

15.10.2021.
u 12:31

Moderna Poslovna antropologija je realtivno  mlada znanstvena disciplina, ako se upoređuje sa klasičnom  antropologijom i srodnim  znanstvenim disciplinama. Njeno intenzivnije prisustvo i dinamičniji razvoj  može se izravno povezati sa modernom/menadžerskom ekonomijom, koja je u potrazi sa za što efikasnijim modusima djelovanja svoja područja  zrakasto  (pro)širivala na srodne i komplementarne oblasti, pa i na one  oblasti koje se  mogu u  prvi mah u nekim slučajevima učiniti čak i potpuno nespojivim sa menadžerskom ekonomijom, ali koje su zapravo  bile sve u funkciji povećavanja razine, efikasnosti, efektivnosti, produktivnosti, odnosno, konkurentnosti, kao jednog od  strategijskih repera za svakog uspješnog  menadžera i menadžment. 
Inter- i transdisciplinarnost su zapravo postale  conditio sine qua non moderne znanosti, pa tako i modernog menadžmenta,  koji  je  pored ostalog i znanost, a što se  može uočiti upravo i na primjeru  antropologije, znanošću srodnom sa nizom znanstvenih  disciplina, a  in stricto sensu sa, etnografijom, psihologijom, demografijom poviješću, filozofijom, sociologijom, kulturama, arheologijom, lingvistikom, ali u širem kontekstu i sa prirodnim znanostima poput biologije, anatomije,  fiziologije, matematike, fizike, kemije. 
Sve ovo je sasvim logično, jer centar antropoloških  istraživanja je  čovjek, kao: (homo agens, homo ludens, homo faber, homo creativus, etc.), njegova  psiho-fizička struktura, karakter, kultura, kao i njegovo ponašanje, te reperkusije toga ponašanja. Kao segment antropologije javlja se poslovna antropologija, koja će se u skladu sa svojim nazivom , apriori  fokusirati na poslovnu sferu  čovjekovog bitisanja, kao i na (ne)izravne rezultate i proizvode čovjekovih poslovnih aktivnosti.
Svjesni činjenice da ništa ne nastaje iz ničega, u knjizi  je dat  kronološki prikaz razvoja antropologije, primarno poslovne  antropologije u svijetu, ali  i na području  Balkanskog poluotoka i Ex- Jugoslavije, gdje se  također i u novije vrijeme, istina dinamikom "puževog koraka",  razvija poslovna  antropologija, kao rezultat aktualnih trendova razvoja menadžerske ekonomije, ali i kao  derivat ranijih  antropoloških istraživanja na navedenom području. 
Najvažnija antropološka istraživanja su prikazana u knjizi,  čime je pokazan  puni kontinuirani  povijesni razvoj antropologije i potom poslovne antropologije  na području Balkanskog poluotoka i Ex- Jugoslavije. Također,  tematika je tretirana simultano, komparativno i holistički, a sve u cilju njenog sagledavanja iz različitih perspektiva, da bismo dobili što je moguće cjelovitiju sliku the state -of -the matter, te na taj način je  u izvjesnoj mjeri, otvorena  mogućnost predviđanja i  perspektive poslovne antropologije, kako u svijetu tako i kod nas. 
Promatrajući povijesnim rakursom  razvoj poslovne antropologije od   1927. g., kada su započete čuvene Hawthhorne studies, preko  menadžerskih  pravaca fordizma, tejlorizma, weberijanske škole, etc., pa do današnjih  dana, mogli smo  uočiti postojanje relativnog kontinuiteta kada se govori o razvoju poslovne  antropologije i povećanju  njenoga značaja u svijetu. Isto tako,  moglo se uočiti i postojanje određenog vremenskog  trajanja i na području Balkanskog poluotoka i Ex- Jugoslavije, naravno u skromnijem  obimu, kada se  govori o poslovnoj antopologiji.
Jedan važan momenat razvoja antroplogije u kontekstu  tranzicijskih zemalja, je i to da ona nudi primjenu načela non multa, sed multum, prevedeno  na jezik  ekonomije, to je zapravo specijalizacija,  kao jedan od temeljnih  procesa koji  donosi komparativne  prednosti manjim zemljama, koje  zbog  realne ograničenosti, dakle manjeg kapaciteta  nacionalne ekonomije, mogu uspješno da konkuriraju na globalnom tržištu unutar određenih niša, kojima je imanentna  upravo specijalizacija.
Praksa i globalne i regionalne, pa čak i lokalne ekonomije, govore u prilog  tome da se konkurentske prednosti ostvaruju sve više u  sferi  tzv., humanih resursa, čija je  prirodno-logična karijatida  ljudsko biće/čovjek, jer ujednačene  tehnološke  platforme, prije svih informatička tehnologija,  dostupnost te tehnologije i znanja, ne ostavljaju  mnogo  prostora za ostvarivanje strategijskih prednost u sferi tehnologije, ono što  ostaje jeste  humano biće/čovjek. 
Čovjek  je taj koji je još uvijek terra incognita, odnosno, nepregledni  ocean sadržaja, koji upravo  zbog strukture/prirode svog  bića može da ponudi i ostvari  konkuretnske/strategijske  prednosti, kao  inteligentno i kreativno  biće, jer nudi  znanje, inovacije i  otkrića, koji mogu i najčešće i donose  strategijske konkurentske prednosti.
Imajući u vidu da je svaki  čovjek  svijet za sebe da je njegov fingerprint, jedinstven i neponovljiv, da su inteligencija i pamet  dati ljudima bez bilo kakvih ovozemljaskih logika, poredaka ili  ograničenja, uloga  čovjeka i njegova pozicija, kao  dominantnog bića živog svijeta, postaje savim logična, čovjek postaje  centar većine ovozemaljskih  zbivanja, a time i antropologija koja se primarno i bavi "vivisekcijom" čovjeka, kao ljudskog bića. 
Slijedeći  ovakav pristup, postaje jasnija i uloga poslovne antropologije, koja igra, ali i igrati će sve veću ulogu u makro i  mikro ekonomijama zemalja. Istraživanja i iskustva  poslovne antropologije  koja će se obavljati i ostvarivati u budućnosti, imati će  fundamentalni/strategijski  značaj, za razvoj globalne ekonomije,  naravno, treba imati na umu  da  poslovna antropologija ne  djeluje sama, niti  to može, nego u kooperaciji sa  drugim  srodnim i komplementarnim  znanstvenim disciplinama, sa kojim će, ukoliko  želi  biti uspješna u budućnosti, morati da ostvaruje minimalno odnose simbioze, a još i poželjnije i potrebnije odnose sinergije.

 

Još nema komentara

Nema komentara. Prijavite se i budite prvi koji će dati svoje mišljenje.
Važna obavijest

Za komentiranje je potrebna prijava/registracija. Ako nemate korisnički račun, izaberite jedan od dva ponuđena načina i registrirajte se u par brzih koraka.

Želite prijaviti greške?